Cselekedeteink vagy nem-cselekvésünk, szavaink és hallgatásunk okai többfélék lehetnek, de ezek mögött mindig áll valamilyen erő, amely motivál minket vagy éppen visszafog. Nem árt megfigyelni és tudatában lenni annak, hogy mi mozgat és tart vissza bennünket nap mint nap, mert amíg ezek tudat alatt működnek helyetted döntenek a te életedről. Ha azonban már tudsz róluk, megkapod a lehetőséget, hogy elfogadd vagy elvesd a tanácsukat.

1) Bűntudat: Az első helyre tettem, mert nagyon alattomosan tud működni, felismerhetetlenül sokszor gyerekkori élmények hatására. Például azt ’tanították’ neked, hogy boldognak lenni, élvezni bizonyos dolgokat, ezt vagy azt érezni vagy nem érezni, bőségben élni vagy akár ebéd után szundizni egyet nem erkölcsös vagy illő dolog. A bűntudatot onnan is felismerhetjük, hogy feszültséget kelt bennünk, elfojtásra, védekezésre, magyarázkodásra vagy támadásra késztet, ha azt a téma vagy helyzet terítékre kerül. Attól is lehet bűntudatunk, hogy magunkon vagy egy szeretett személyen nem tudunk/tudtunk segíteni, és emiatt visszaveszünk saját igényeinkből, esetleg görcsösen segíteni próbálunk az adott személynek, a hasonló sorúaknak, de akár meg is betegíthetjük magunkat együttérzésből.

2) (Ön)sajnálat: Ha folyamatosan azért támogatsz valakit, csinálsz meg érte és helyette dolgokat, mert sajnálod, mert látod, hogy fél vagy nem boldogul, akkor megfosztod őt a teremtő erejétől, és te is lekötöd a sajátodat. Ugyanakkor, ha a másik kedvéért soha semmit nem teszünk meg, csak amihez kedvünk szottyan, vagy épp mártírkodva tesszük meg, az meg az önsajnálatból táplálkozik. Éppúgy az önsajnálat egy formája az is, amikor lépten-nyomon cenzúrázatlanul kimondjuk mit gondolunk, mit érzünk, felhánytorgatjuk, hogy mit nem csinál(t) a másik jól, és azt várjuk, hogy a másik megértsen, és hanyatt homlok változzon meg. Ez pedig saját alkotó erőidtől foszt meg.

3) Bosszúvágy: Amikor a másik fájdalmat okozott neked, és te szeretnéd, ha ugyanazt a fájdalmat átélné. Gondolom nem kell magyarázni, hogy ezzel a saját életedet mérgezed, és életednek értékes perceit, napjait, heteit, éveit vesztegeted el. Nem azért vagy itt, hogy ítélkezz mások felett, hanem, hogy a saját boldogságodat építsd. Minden perc, amit a bosszú gondolatával, tervezésével és kivitelezésével töltöttél el a Te éledből vette el az időt, hiszen mások életének rombolásával foglalkoztál a saját életed építése helyett.

4) (Meg)szokás: ’Ezt így szoktuk meg, mindig is így csináltuk.’ ‘Ez vagyok én.’ ‘Én ilyen vagyok.’ A szokások amúgy a siker kulcsai lehetnek, de mi van, ha már eljárt felettük az idő, és nem szolgálják a továbblépést? A szokások sokszor automatikusan futó programok, amikről nem is tudunk, és változtatni rajtuk nem is könnyű. Ám ha változtatni akarsz az életeden, a szokásaidat is át kell szortíroznod, beleértve bizonyos helyzetekre megszokásból, automatikusan adott reakcióidat, viselkedésedet és gondolataidat is.

5) Mit szólnak mások? Mármint kik? Most nem az önzőségre, az érzéketlenségre és a mindenkin átgázolásra biztatlak, hanem arra, hogy merj leadni dolgokat, amik terhesek, merj sebezhetővé válni, és merj felvállalni olyan dolgokat, amik fontosak vagy fontossá váltak számodra, és senkinek ne akarj erőn felül megfelelni, csak azért, hogy ’szeressenek’. Nyugodj meg, akik magukkal békességben élnek, azok minden körülmények között fognak szeretni.

6) Kisebbségi érzés: Ez esetben állandóan bizonyítani szeretnéd, hogy te érdemes vagy a megbecsülésre. Például folyamatosan tanulsz, dolgozol, de még mindig nem vagy biztos abban, hogy megérdemled azt az állást, a fizetésemelést vagy a figyelmet. De megnyilvánulhat magamutogatásban, harsányságban is: saját magad vagy bájaid, a nőd, a pasid, az autód, anyagi javaid kirakásában a kirakatba, pozícióra törekvésben, vagy abban, hogy mindenkit meg akarsz előzni, akár az úton vagy az életben. Ezzel azonban nehézségekbe sodrod magadat. Ha visszahúzódsz, azért, mert nem adsz esélyt magadnak a megnyilvánulásra és előmenetelre, ha pedig a kirakati életet éled, a látszat fenntartása rengeteg energiádat, idődet, és többnyire pénzedet is, elviszi. Hogy ez változzon persze először magadat kell megtanulnod szeretni és elfogadni.

7) Hiány-tudat: Amikor úgy érzed nincs elég valamiből az életedben. Tudás, pénz, szeretet, siker, megbecsülés, biztonság… Így aztán folyamatosan hajtasz, követelődzöl, hogy ezeket megszerezd, és esetleg hajtod, dresszírozod a körülötted lévőket is, hogy legyen elég mindebből. Nagyon is normális, hogy ezeket a dolgokat akarod, de figyelj arra, hogy ne hiány-tudatból cselekedj, hanem élvezd is – sőt oszt is meg – amit megteremtettél.

8) Segítőkészség: Amikor segíteni akarsz másokat, hogy jobb legyen nekik, és szenvedsz attól, hogy ők nem teszik azt, amit te jónak látsz. Pedig könnyen lehet, hogy nem is a tiszta segítés szándéka vezet, hanem valamilyen másodlagos érzés vagy érdek. Ez lehet bűntudat is vagy kényelmi szempontok vagy a saját biztonságérzeted kiszolgálása. Ez nem azt jelenti, hogy ne segíts, azonban a szabad választás szabadságát mindenképpen meg kell hagynod a másiknak. Ha rossz érzéseket kelt benned, hogy ő nem fogadja el a segítséget, akkor már te erőlködsz és te szenvedsz, arra pedig semmi szükség.

9) Félelem: Gyakori hajtóerő a döntéseinknél, és a legkönnyebben indukálható bennünk. Féltjük az egzisztenciánkat, a kényelmünket, az eddigi életünket, szeretteinket, a kapcsolatunkat, a házasságunkat, az imidzsünket. Ezek fontos dolgok, jogosan féltjük ezeket, de a félelem eltorzítja az érzékelésünket, így a félelemből megtett vagy meg nem tett dolgok gyakran rosszabbítanak vagy odáznak el megoldásra váró helyzeteket.

10) Túlgondolás: Láttam egyszer egy harcművészetről szóló filmet, ahol a mester törött angolságával azt mondta a tanítványnak: ’Nem gondol, mert meghal.’ Ha állandóan agyalsz, nem tudsz hatékonyan cselekedni, mi több bele sem fogsz. Ha valamit meg akarsz tenni, tedd már meg légy szíves és kezdj el lépegetni a megvalósítás útján! Ha nagy ellenállást és félelmet érzel, kezdd a kisebb dolgokkal, majd haladj a nagyobbak felé. Próbálgasd a szárnyaidat, kérj segítséget, boncolgass kevesebbet, élj többet! A tapasztalatot ugyanis semmi, de semmi sem helyettesítheti!

Szlávik Krisztina – coach
http://teremtobeszelgetesek.hu/
Beszélgess velem és teremts egy szebb jövőt magadnak!

Pin It on Pinterest

Iratkozz fel a hírlevélre

Iratkozz fel a hírlevélre

Iratkozz fel a Teremtő Beszélgetések hírlevélre, hogy semmiről se maradj le!

Email*
Név*

Sikeres feliratkozás!